Green Day släpper 3 nya album!

Reprise Records skickade inatt ut följande pressmeddelande:

GREEN DAY SPELAR IN TRE NYA ALBUM – EN TRILOGI MED NAMNEN ¡UNO!, ¡DOS!, OCH ¡TRÉ!

ALBUMEN KOMMER ATT SLÄPPAS MELLAN
SEPTEMBER 2012 OCH JANUARI 2013

LOS ANGELES, KALIFORNIEN – 11:e April, 2012 – Green Day är just nu i studion och spelar in tre nya album – en trilogi med namnen ¡Uno!, ¡Dos!, och ¡Tré! – som kommer att släppas av Reprise Records tisdagen den 25:e september 2012, tisdagen den 13:e november 2012 och tisdagen den 25:e januari 2013. Albumen är uppföljarna till det Grammy®Award-vinnande 21st Century Breakdown, och produceras återigen av Rob Cavallo. ¡Uno!, ¡Dos!, och ¡Tré! spelas in i deras hemstad Oakland, Kalifornien.

”Vi är i den mest produktiva och kreativa tiden av våra liv. Det här är den bästa musiken vi någonsin har skrivit, och låtarna bara fortsätter att komma” sa medlemmarna i Green Day. ”I stället för att göra bara en skiva, så gör vi en albumtrilogi. Varje låt har kraften och energin som representerar Green Day på alla känslomässiga plan. Vi kan bara inte hjälpa det… vi gör det storslaget som fan!”

Festival i Frankrike bekräftar Green Day

Den franska sommarfestivalen Rock en Seine har på sin hemsida bekräftat att Green Day kommer att göra en headline-spelning på festivalen som äger rum mellan den 24:e och 26:e augusti. Detta är den andra inbokade festivalspelningen år 2012. Green Day är också bokade till Summer Sonic-festivalen i Japan en vecka innan, nämligen den 18:e och 19:e augusti.

Troligtvis är det inte någon större sommarturné på gång, år 2004 när American Idiot släpptes på hösten såg Green Days sommar ut på följande sätt:

  • 7-8 augusti: Summer Sonic, Tokyo
  • 24 augusti: Ambassador Theatre, Dublin
  • 27-29 augusti: Reading/Leeds Festival

American Idiot släpptes sedan i september, och det kanske blir ett liknande scenario i år? Det är bara att vänta och se. Är du sugen på att dra på festival i baguettens förlovade land så kan biljetter köpas här.

Nytt album på G!

Billie Joe twittrade alldeles nyss:

Happy Valantine’s day! Officially started recording the new record today. It’s FUCK TIME!!!!

Förhoppningsvis kommer det ytterligare information på den officiella hemsidan inom en snar framtid.

Hur ser dina förhoppningar om det nya albumet ut? Vill du ha ett konceptalbum med en historia och storslagna låtar á la American Idiot och 21st Century Breakdown, eller en enklare rockplatta med Cigarettes and Valentines-soundet? Kommentera här eller logga in på forumet och diskutera!

Mr. Cool fyller Tréttionio och AI-musikalen kommer till Europa

Mannen, myten och den levande legenden Tré Cool firar idag sin födelsedag med 39 ljus på tårtan. Greenday.se sänder varma gratulationer till Tré var han än håller hus. Några länkar så här på hans dag:

  • – Trés profil här på GD.se
  • – The best moments of Tré Cool på Youtube
  • – Dominated Love Slave från Wembley där många av oss var på plats
  • – Användaren tinytinas berättelse om mötet med Tré när Green Day lirade i Globen 2009
  • – Billie Joe gratulerar Tré med tårta i ansiktet under en spelning i Brisbane för två år sedan

American Idiot-musikalen kommer att besöka Storbritannien och Irland med premiär i oktober 2012 på Mayflower Theatre i Southampton. Klicka här för att besöka turnéhemsidan, kolla in städer, datum och beställa biljetter!

Läs några berättelser och kommentarer från våra medlemmar på forumet som sett musikalen i USA och snacka om musikal-turnén här. Finns det kanske någon chans för en fortsättning över Europa senare?

Ett smakprov från uppsättningen på Broadway!

Lyssna på sex nya låtar med Green Day

Det amerikanska musikmagasinet Spin sammanfattar Green Days höst på sin hemsida och de har letat fram video- och ljudklipp i varierande kvalité på sex av de nya låtarna.

”Green Day har genomfört en handfull ”hemliga” spelningar de senaste månaderna, och bjudit på smakprov av det nya materialet i mycket mindre lokaler än de stadions och arenor som nu är välbekanta för poppunk-gruppen. Även om hög säkerhet vid dessa tillfällen (kameraförbud osv.) har hindrat de flesta nya låtarna från att komma ut, så har inspelningar från fans så småningom dykt upp på internet.”

Klicka här för att läsa lite om det nya materialet och lyssna på låtarna Carpe DiemSweet 16Stray HeartAmyLast Gang In Town och Stay The Night! Ljudkvalitén är som sagt varierande, men visst bidrar det också till att låtarna känns hemlighetsfulla och spännande? Bidra gärna här eller på forumet om ni hittar inspelningar eller videoklipp på nytt material!

Som bonus får ni en video på klassikern Going to Pasalacqua från tisdagens spelning på klubben The Mezzanine i San Francisco.

Green Day spelar ännu en överrasknings-show!

Idiot Club skickade igår ut ett mystiskt meddelande till sina medlemmar:

Bay Area Music Fan Appreciation Event: Ikväll!!

Vi kan inte säga exakt var, vi kan inte berätta exakt varför, men om du är 21 år eller äldre och tillgänglig ikväll mellan kl 20 och 24 i Oakland, Kalifornien har du en chans att få besöka Bay Area Music Fan Appreciation Event. Vi har biljetter som väntar på de 20 första Idiot Club-medlemmarna som mailar oss.

Detta event var alltså inget mindre än en Green Day-spelning i en liten lokal som tillhör skivbolaget 1-2-3-4 Go! Records. Enligt kommentarer på Idiot Club framfördes många av de nya låtarna från The Tiki Bar blandat med gamla hits:

amberxnicole:Spelningen var så avslappnad. Alla, inklusive killarna, drack från öltunnor och tog det lugnt. De spelade en bunt nya låtar, gamla favoriter som paper lanterns, 2000 light years away, american idiot och st jimmy liksom fuck time.

geekjimbreath:Vi slutade alla genomblöta av svett eftersom vi festade röven av oss till en hög av nya låtar de spelade vilka påminde mig om insomniac/nimrod/warning-eran.

fenway75:de nya låtarna är såååå bra…De påminner mig om Nimrod ”Scattered” och ”Worry Rock” kryddad med FBHT; men de är ingen återgång på något sätt.  Självklart klagade ingen av oss över att höra 2000LYA, Murder City och AI-hits (Letterbomb på det där stället var värt att dö för).

Det finns inget material på Youtube, troligtvis var det kameraförbud på spelningen. Den officiella hemsidan har inte gått ut med någon uppdatering eller några fotografier. Här är i alla fall några bilder, creds till concertkid på forumet GDC för dessa:

Bille Joe passade också på att slå sönder gitarren på bästa Rock n’ Roll-manér:

Spännande tider!

Tré Cool vinnare i 2011 års Drummies!

DRUM! Magazine har redovisat vinnarna i den sextonde upplagan av Drummies!

Tidningens läsare och sidans besökare får rösta på sina favoriter bland både trummisar och utrustning i olika kategorier, allt från ”Best Gospel/Worship Drummer” till ”Cymbal Of The Year”. I år segrade Tré Cool i kategorin ”Punk Drummer Of The Year”.

En yngre Tré på omslaget till DRUM! Magazine någon gång under 90-talet

Huvudkategorin ”Drummer Of The Year” vanns av den skicklige Mike Portnoy som tidigare spelat med Dream Theater och nyligen med Avenged Sevenfold.

Tré har tillsammans med Travis Barker från Blink-182 och Adrian Young från No Doubt varit nominerad till ”Punk Drummer”och ”Alternative Drummer” många gånger tidigare och Green Days egen duracellkanin tog hem priset som bäste punktrummis 1996 och 1999.

År 2005 blev det storslam för Tré Cool i Drummies!-omröstningen efter att Green Day rockat världen med American Idiot. Då vann han hela fem kategorier, ”Drummer Of The Year”, ”Alternative Rock Drummer Of The Year”, ”Punk Drummer Of The Year”, ”Studio Drummer Of The Year” samt ”Mainstream Rock/Pop Drummer Of The Year” och nu är han alltså tillbaka som vinnare.

Konstigt nog har Tré aldrig varit nominerad i ”Live Performer”, det borde nästan vara hans specialkategori. Vem gillar inte att se Mr. Cool showa live? Vilket är ditt favoritklipp med Tré Cool? Kommentera och länka gärna här under!

Lady Gaga gillar Green Day

Att popdrottningen Lady Gaga är en stor beundrare av Green Day och deras musik har varit känt under en tid. I samband med en spelning i Madison Square Garden i februari besökte hon St. James Theatre för att kolla in American Idiot-musikalen med Billie Joe Armstrong i spetsen i rollen som St. Jimmy. Efter föreställningen träffade Gaga de unga talangerna i musikalen backstage för att berömma och uppmuntra dem, samtidigt som hon fick en pratstund med Billie Joe.

I en nyligen genomförd intervju med veckotidningen Out Front Colorado berättar Lady Gaga om sin tacksamhet till Green Days musik och vad albumet Dookie betyder för henne:

– Vilket album gav dig en känsla av tillhörighet och gjorde det möjligt för dig att vara dig själv när du var yngre?

– Jag talar alltid om Green Day, eftersom Dookie var det första albumet som jag gick och köpte på egen hand. Jag tror att eftersom jag blev mobbad i skolan så fanns det något jag verkligen uppskattade med punkkulturen. Det fick mig att känna mig enad med någonting som skilde sig från mitt umgänge i skolan. Även om jag inte hade en massa punkvänner eller gick på punkspelningar – eftersom när jag var 13, skulle min mamma aldrig ha tillåtit mig att lämna huset och gå ner på stan för att gå på en punkspelning – att bara ha albumet i mina händer, läsa texterna och lyssna på musiken fick mig att känna mig som punk, som ett Green Day-fan, som att jag var en del av en gemenskap som var skild från min situation. Det har verkligen följt med i min musik, min dröm och mitt budskap. Vad som har varit väldigt bra idag är sociala medier. Till skillnad från när jag var liten, så har mina fans nu ett sätt att lära känna varandra och förenas genom sociala medier så att kulturen kan växa.

Green Day är världens 20:e bästa liveakt enligt Music Radar

Den stora musiksidan MusicRadar.com rankar dagens 30 bästa liveakter från hela världen och placerar Green Day på plats #20. Motiveringen lyder:

Green Days steg från garagepunken med tre ackord till fyllda arenor och radiohits med tre ackord är en makalös bedrift. Trots att de bildades redan 1987 är de fortfarande, på något sätt, populära bland ungdomarna, och har förblivit affischpojkar för flera generationer av rebelliska tonåringar… och deras mammor.”

Nummer #1 på listan är det kanadensiska bandet Rush som har lirat sedan 1968.

Billie Joe drar av ett riff i Globen 2009. Foto:Emeliie från forumet.